De zonneauto reed al in 1960

Dit najaar rollen de eerste modellen van de Lightyear van de band, een zonne-auto van Nederlandse makelij. De vijf vierkante meter zonnepanelen op de Lightyear 0 kunnen onder ideale omstandigheden iets meer dan één kilowatt aan elektrische energie produceren. Meer dan zestig jaar geleden reed er echter al een zonne-auto rond in Nederland, ook al was het een koddig demonstratiemodel.

Door JAN LIBBENGA

In de jaren zestig was er al een auto die kon rijden op de kracht van de zon. Koopman in zonlicht Charles A. Escoffery ging er zelfs mee op tournee langs Parijs, Amsterdam, Kopenhagen en Londen.

Welverpakt in een blinkende metalen laadkist werd in 1960 van een grote vrachtauto, getild en in een Amsterdamse garage opgeborgen.

De Amerikaan verbleef zelf in Hotel Krasnapolsky te Amsterdam. Zijn bagage stond afgedekt in de Spuistraat: een antiek autootje, het eerste en enige ter wereld, dat zijn brandstof ontleende aan het zonlicht.

De ZOXNK auto die Amsterdam aandeed was een voorhistorische elektrische Baker Electric uit 1912 van het type dat vroeger ook als taxi in de hoofdstad werd gebruikt. Moderne elektrische auto's waren er in die tijd niet, dus om de technologie de demonstreren moest Escoffery wel terugvallen op antieke technologie.

Terwijl het hemelwater bij stromen neerviel, reed de Amerikaan in een showroom aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal in Amsterdam in zijn zonneauto.  

De elektrische automobiel kon drie uur rijden op batterijen die gedurende de rit werden bijgeladen. Het zonnepaneel dat als een groot presenteerblad op het dak was gelegd, bevatte 10.640 sillcium-zonnee cellen. Dat leverde voldoende energie om er een lamp van 100 Watt op te laten branden.

Een serieuze bedreiging voor de benzine-auto was de auto natuurlijk niet. Al was het maar vanwege de kosten. Bij massa-produktie konden de panelen voor 8 tot 10.000 Kulden per stuk (!) worden gemaakt.

De Amerikaan sprak tijdens zijn bezoek ook met de wetenschappelijke staf van Philips in Eindhoven. J. S. Maul van het laboratorium voor elektrotechniek N.V. Diode te Hilversum was zo enthausiast over de zonnekoning, dat hij de vertegenwoordiging van de Amerikaanse fabriek op zich nam, ook al erkende hij dat de auto voorlopig niet op de weg zou komen.

Kranten sloten echter niet uit dat de toepassing van zonne-energie wel eens zo’n vlucht zou kunnen nemen, dat de benzinestations langs de weg overbodig worden, maar zestig jaar later is dat nog steeds niet de realiteit. Ook de Lightyear moet voor langere afstanden toch echt langdurig aan het stopcontact.

Comments