Energiecampagne herinnert aan de jaren zeventig

Het kabinet begint vanaf zaterdag met een campagne om huishoudens en bedrijven op te roepen minder gas te verbruiken. De ministers Rob Jetten (Klimaat) en Hugo de Jonge (Wonen) geven vandaag in Delft het startsein voor een grote energiebesparingscampagne onder de naam 'Zet de knop om'. Doel van de campagne is praktische tips geven aan huishoudens en ondernemers om energie te besparen.

Door JAN LIBBENGA

Het advies aan huishoudens is om de temperatuur overdag thuis ook op 19 graden te zetten en in de nacht op 15. In Rijkskantoren staat de thermostaat nu gemiddeld op 21 graden. Dat wordt dus 19 graden.

Dat herinnert aan de jaren zeventig toen de overheid samen met de energiebedrijven een soortgelijke campagne Verstandig met energie voerde onder soortgelijke omstandigheden: de nadagen van een oliecrisis.

Minister Lubbers wilde via de campagne bereiken dat een zuiniger energiebeleid gevoerd zou worden. Volgens een berekening van het ministerie van Economische Zaken zouden we in 2015 zonder energie zitten als we niet de rem op het verbruik zetten.

Praktische tips die minister Lubbers de Nederlanders voorhield waren onder andere: zet de verwarming een graadje lager, dat scheelt vijf procent op jaarbasis in energieverbruik. Isoleer nieuwbouwwoningen, dat scheelt 45 procent: isoleer bestaande woningen, dat kan 30 pro-
cent besparen; rij zuiniger auto, dat kan vijftien procent opleveren.

De campagne zoals die in 1976 werd gestart kostte alleen al drie miljoen gulden.

De Gasunie, de gasbedrijven en de elektriciteitsbedrijven werkten met het ministerie van economische zaken samen in deze campagne. De olieindustrie deed met eigen publiciteit mee. Een stuurgroep voorlichtingscampagne energiebesparing leidde de campagne.

Comments