NS sluit kortlopend contract voor zon en windenergie

PZEM en Shell gaan NS vanaf 1 januari 2025 voorzien van de levering van duurzame elektriciteit voor het rijden van treinen. Dat is de uitkomst van een recente aanbesteding die NS namens de spoorsector (onder de naam coƶperatie VIVENS) heeft uitgevraagd.

NS rijdt klimaatneutraal door op jaarbasis evenveel GVO's (Garanties van Oorsprong) in te kopen als dat NS stroom verbruikt. In de afspraken is vastgelegd dat PZEM de elektriciteit levert en dat Shell de certificaten - zogenaamde GVO’s die laten zien waar de stroom vandaan komt. Hiermee wordt gegarandeerd dat er op jaarbasis in Europa net zoveel elektriciteit via zon en wind wordt opgewekt als NS verbruikt voor het rijden van treinen.

De kosten voor energie zullen voor NS de komende jaren hoger zijn dan onder het huidige energiecontract. Dat heeft geen directe impact voor de reiziger. De prijs van een treinkaartje kan jaarlijks verhoogd worden met de inflatie en daar zit de hogere energieprijs voor een deel al in verwerkt. De prijs van een treinkaartje is gebonden aan strenge regels. Alleen als in de toekomst de prijs van energie hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, dan kan de prijs van het treinkaartje daarop naar boven of naar beneden worden bijgesteld.

NS verbruikt op jaarbasis 1,2 TWh per jaar. Dat is circa 1 procent van het totale Nederlandse energieverbruik en evenveel als de hele stad Amsterdam. NS heeft de afgelopen jaren het energieverbruik op verschillende manieren teruggedrongen. Machinisten worden getraind volgens het principe van energiezuinig rijden. Daarnaast stelt NS bij de aanschaf van treinen hoge eisen aan het energieverbruik.

Comments