Het doek valt voor energieleverancier HollandsStroom, eerder handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij (oftewel HEM). Het bedrijf blijkt niet meer in staat om op een betrouwbare manier energie te leveren. HEM heeft de inkoop van gas voor de maand december niet goed geregeld en heeft onvoldoende financiële middelen om openstaande rekeningen te voldoen. Daarom trekt de ACM de vergunningen van HEM per direct in.
De ACM zorgt er voor dat alle 13.500 klanten van HEM gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en vanzelf een nieuw contract krijgen van een nieuwe leverancier. De ontstane situatie kan wel financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor klanten die nog geld tegoed hebben van HEM.
De ACM heeft HEM eerder dit jaar een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor misleidende verkoop van energiecontracten. Daarnaast heeft de ACM opgetreden tegen onredelijk hoge tarieven van HEM. In april 2024 heeft HEM bindende toezeggingen gedaan aan de ACM. Klanten van HEM konden daardoor zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. Klanten konden er ook voor kiezen om klant te blijven tegen lagere tarieven.
Door deze toezegging hebben veel klanten en oud-klanten van HEM nog geld tegoed van het bedrijf. HEM heeft toegezegd alle oud-klanten die daar recht op hebben vóór 1 januari 2025 hun geld terug te geven. Klanten die besloten om klant te blijven zouden hun geld terugkrijgen via hun jaarafrekening.
De ACM heeft nauwlettend gecontroleerd of HEM zich aan de toezegging hield en heeft daarvoor meerdere keren informatie gevorderd en verschillende bedrijfsbezoeken afgelegd. Doel hierbij was om te zorgen dat HEM de toezegging om klanten hun geld terug te betalen na zou komen. De ACM heeft in oktober een nieuwsbericht met een advies voor klanten van HEM gepubliceerd. De rechter heeft vervolgens bepaald dat de ACM dit advies niet zo mocht publiceren.
Omdat de ACM aanwijzingen had dat de toezegging van HEM aan haar klanten in gevaar kwam heeft de ACM op 5 december 2024 weer een bedrijfsbezoek uitgevoerd bij HEM. Hieruit bleek dat HEM acute en ernstige financiële problemen heeft. Daardoor is het niet realistisch nog aan te nemen dat klanten hun compensatie voor te hoge tarieven of onterecht betaalde opzegvergoedingen ontvangen. Bij het bedrijfsbezoek bleek ook dat HEM de inkoop van gas met ingang van 1 december niet goed heeft geregeld. De kosten hiervan komen bij de netbeheerders terecht. Hierdoor zullen de tarieven stijgen van de netbeheerders waardoor al hun klanten meer gaan betalen. Hoe langer deze situatie duurt, hoe hoger de kosten. Daarom heeft de ACM besloten de vergunningen per direct in te trekken.
Omdat HEM geen vergunningen meer heeft om gas en elektriciteit te leveren aan consumenten en andere kleinverbruikers volgt de ACM een procedure die er voor zorgt dat klanten gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en worden overgezet naar een andere leverancier. Deze procedure is geregeld in de Elektriciteitswet en de Gaswet.
HEM krijgt een aantal dagen de tijd om het klantenbestand aan een andere leverancier te verkopen. De ACM heeft van HEM begrepen dat HEM hierover al in gesprek is met een andere leverancier. Als de klanten door een andere leverancier worden overgenomen zal de ACM toetsen of deze leveranciers voldoet aan de voorwaarden voor betrouwbare levering. Als het HEM niet lukt om het klantenbestand door 1 leverancier over te laten nemen worden alle klanten verdeeld over alle andere leveranciers. Tijdens deze overgangsperiode, die maximaal tot 20 december 2024 duurt, kunnen klanten niet zelf overstappen.
De ACM zorgt er voor dat alle 13.500 klanten van HEM gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en vanzelf een nieuw contract krijgen van een nieuwe leverancier. De ontstane situatie kan wel financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor klanten die nog geld tegoed hebben van HEM.
De ACM heeft HEM eerder dit jaar een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor misleidende verkoop van energiecontracten. Daarnaast heeft de ACM opgetreden tegen onredelijk hoge tarieven van HEM. In april 2024 heeft HEM bindende toezeggingen gedaan aan de ACM. Klanten van HEM konden daardoor zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. Klanten konden er ook voor kiezen om klant te blijven tegen lagere tarieven.
Door deze toezegging hebben veel klanten en oud-klanten van HEM nog geld tegoed van het bedrijf. HEM heeft toegezegd alle oud-klanten die daar recht op hebben vóór 1 januari 2025 hun geld terug te geven. Klanten die besloten om klant te blijven zouden hun geld terugkrijgen via hun jaarafrekening.
De ACM heeft nauwlettend gecontroleerd of HEM zich aan de toezegging hield en heeft daarvoor meerdere keren informatie gevorderd en verschillende bedrijfsbezoeken afgelegd. Doel hierbij was om te zorgen dat HEM de toezegging om klanten hun geld terug te betalen na zou komen. De ACM heeft in oktober een nieuwsbericht met een advies voor klanten van HEM gepubliceerd. De rechter heeft vervolgens bepaald dat de ACM dit advies niet zo mocht publiceren.
Omdat de ACM aanwijzingen had dat de toezegging van HEM aan haar klanten in gevaar kwam heeft de ACM op 5 december 2024 weer een bedrijfsbezoek uitgevoerd bij HEM. Hieruit bleek dat HEM acute en ernstige financiële problemen heeft. Daardoor is het niet realistisch nog aan te nemen dat klanten hun compensatie voor te hoge tarieven of onterecht betaalde opzegvergoedingen ontvangen. Bij het bedrijfsbezoek bleek ook dat HEM de inkoop van gas met ingang van 1 december niet goed heeft geregeld. De kosten hiervan komen bij de netbeheerders terecht. Hierdoor zullen de tarieven stijgen van de netbeheerders waardoor al hun klanten meer gaan betalen. Hoe langer deze situatie duurt, hoe hoger de kosten. Daarom heeft de ACM besloten de vergunningen per direct in te trekken.
Omdat HEM geen vergunningen meer heeft om gas en elektriciteit te leveren aan consumenten en andere kleinverbruikers volgt de ACM een procedure die er voor zorgt dat klanten gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en worden overgezet naar een andere leverancier. Deze procedure is geregeld in de Elektriciteitswet en de Gaswet.
HEM krijgt een aantal dagen de tijd om het klantenbestand aan een andere leverancier te verkopen. De ACM heeft van HEM begrepen dat HEM hierover al in gesprek is met een andere leverancier. Als de klanten door een andere leverancier worden overgenomen zal de ACM toetsen of deze leveranciers voldoet aan de voorwaarden voor betrouwbare levering. Als het HEM niet lukt om het klantenbestand door 1 leverancier over te laten nemen worden alle klanten verdeeld over alle andere leveranciers. Tijdens deze overgangsperiode, die maximaal tot 20 december 2024 duurt, kunnen klanten niet zelf overstappen.
Comments
Post a Comment